L’Ajuntament aprova una moció exigint la reobertura completa del CAP i del consultori de la Colònia Güell

Dimarts, 15 de setembre de 2020

El Ple de juliol va aprovar per unanimitat una moció en defensa del sistema sanitari d’atenció  primària que exigeix al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya la reobertura immediata del CAP de Santa Coloma i del Consultori mèdic de la Colònia Güell amb els mateixos serveis, dies i horaris que oferia abans de la crisi sanitària provocada per la COVID- 19, com a peça clau i imprescindible per a garantir una atenció sanitària de qualitat al municipi.

L’Ajuntament demana a la moció que l’impacte de la pandèmia no vagi en detriment de la qualitat de l’atenció primària, i aposta per una atenció presencial en el CAP al considerar que una atenció primària menys humanitzada, amb menys contacte presencial i menys dinàmiques de relació estable, de confiança i de proximitat entre sanitaris i malalts afectarà negativament els pacients, especialment a aquells més vulnerables, amb patologies cròniques o malalties greus, i a les persones que no tenen accés o no tenen competències tecnològiques.

A la moció l’Ajuntament insta al Parlament de Catalunya a impulsar un nou Pacte Nacional per a la Salut que acordi la millora del sistema públic de salut, i dóna suport i fa una crida a la participació en les mobilitzacions ciutadanes que s’estan duent a terme per exigir la reobertura del CAP de Santa Coloma i del consultori de la Colònia Güell.


L’Ajuntament també agraeix a tot el personal sanitari l’esforç que ha fet durant tots aquests mesos d’emergència sanitària per cuidar de totes i tots nosaltres, i reclama al Govern de la Generalitat de Catalunya que els hi reconegui les condicions laborals justes que fa anys reclamen, més enllà de la compensació puntual que ha plantejat i que ha generat controvèrsia entre el personal sanitari.

Aquesta moció s’ha traslladat a la presidència de la Generalitat, a la consellera de Salut del Govern de la Generalitat de Catalunya, als grups polítics del Parlament de Catalunya, al director de Sector sanitari Baix Llobregat Centre Litoral i Hospitalet de Llobregat, a la directora del Servei d’Atenció Primària (SAP) Baix Llobregat Centre, i al director de l’Àrea Bàsica de Salut Molí Nou-Santa Coloma de Cervelló. Podeu llegir el text sencer al web de l’Ajuntament www.santacolomadecervello.cat


El 13 de març el Departament de Salut de la Generalitat va tancar el CAP de Santa Coloma i el Consultori mèdic de la Colònia Güell i va traslladar l’atenció primària a Sant Boi, als CAP Moli Nou i Montclar, i al CAP El Serral de Sant Vicenç dels Horts. El Departament de Salut havia decidit concentrar els serveis d’atenció primària per tal de garantir les condicions de seguretat en la prestació de l’assistència sanitària i la disponibilitat de professionals en plena emergència sanitària per la COVID-19. El nostre municipi va ser el primer de Catalunya on es va tancar l’atenció primària.

Malgrat que aquesta mesura dràstica va suposar un gran esforç per a molts veïns i veïnes, sobre tot gent gran i malalts crònics, i malgrat les dificultats per desplaçar-se als CAP de les poblacions veïnes per la manca d’un transport públic adient, bona part de la ciutadania va entendre que calia fer un esforç per fer front a la pandèmia donada la situació excepcional i el creixement exponencial de casos positius de Covid-19. 

A finals d’abril, amb l’inici del desconfinament i l’avanç cap a una situació de normalitat, el CAP i el consultori de la Colònia Güell continuaven tancats i sense cap previsió ni calendari de reobertura. És aleshores quan l’Ajuntament, que sempre s’ha mostrat col·laborador i a disposició del Departament de Salut durant la pandèmia, considera que és el moment de planificar la reobertura i la recuperació dels serveis. L’Ajuntament emprèn un seguit d’accions per demanar la reobertura dels Centres d’Atenció Primària de Santa Coloma de Cervelló, amb uns serveis que garantissin l’atenció sanitària a la ciutadania, especialment a les persones amb patologies cròniques, col·lectius més vulnerables i urgències, en unes condicions de proximitat i accessibilitat. 

A finals d’abril l’alcaldessa Anna Matínez envia una carta a la consellera de Salut, H. Sra. Alba Vergés, demanant la reobertura dels Centres d’Atenció Primària del municipi. L’Ajuntament continua insistint en les demandes i exigeix explicacions als responsables de la nostra Regió Sanitària. Davant la manca de resposta, el 15 de maig l’Ajuntament torna a insistir i torna a demanar de nou en una carta dirigida a la consellera de Salut, al director de Sector sanitari Baix Llobregat Centre Litoral i Hospitalet de Llobregat, a la directora del Servei d’Atenció Primària (SAP) Baix Llobregat Centre, i al director de l’àrea bàsica de salut Molí Nou-Santa Coloma de Cervelló, la reobertura dels Centres d’Atenció Primària de Santa Coloma, per garantir una atenció sanitària de qualitat i accessible.

Finalment, i després de la insistència, CatSalut reprèn l’atenció presencial al municipi i obre parcialment del CAP de Santa Coloma el 15 de juny, dos dies a la setmana, dilluns i dijous, de 8:00 a 14:00, per fer seguiment dels pacients amb malalties cròniques. Les urgències, pediatria i l’atenció a pacients amb simptomatologia compatible amb la COVID-19, les analítiques i les extraccions es continuen atenent al CAP Molí Nou de Sant Boi. En els casos de persones amb dificultats per a desplaçar-s’hi, les analtíques s’atenen a domicili. L’atenció a la dona es fa al CAP Montclar. 

Aquest va ser un pas endavant, però del tot insuficient i l’Ajuntament continua insistint en la reobertura total dels centres sanitaris del municipi, i juntament amb els Ajuntaments de Torrelles i de Sant Climent de Llobregat, el 18 de juny manté una reunió amb els responsables de CatSalut i l’Institut Català de la Salut (ICS). Tot i que els Ajuntaments ho havien demanat, la Consellera de Salut no assisteix a la reunió. CatSalut i l’ICS es comprometen a revisar la situació per augmentar l’atenció sanitària als nostres municipis, però el Departament de Salut finalment no atén a les demandes que ha traslladat l’Ajuntament en reiterades ocasions, i el 29 de juny emet una comunicació oficial: no s’amplia el servei i l’atenció presencial al CAP de Santa Coloma dos matins a la setmana  s’allargaria fins a finals de juliol, i durant tot l’agost el CAP tancaria. Finalment, en una decisió sense precedents, CatSalut decideix tancar el CAP fins al 14 de setembre sense comunicar-ho a l’Ajuntament. Novament vam manifstar la nostra disconformitat per la manca de planificació. 

El 17 de setembre CatSalut ha comunicat a l’Ajuntament que a partir del dia 28 de setembre el CAP ampliarà l’atenció presencial. Obrirà de dilluns a dijous de 8.00 a 14.00h per atendre visites concertades de medicina, infermeria, pediatría i llevadora, i les analítiques que els professionals demanin per als seus paciens. L’Ajuntament celebra que les mobilitzacions veïnals i les reiterades queixes i insistencia per part de l’Ajuntament hagin portat al CatSalut a prendre aquesta decisió que significarà una millora en l’atenció sanitària. Continuem insistint però en la necessitat d’oferir atenció presencial al nostre municipi tots els dies de la setmana, en horari de matí i tarda, i recuperar definitivament tots els serveis que oferia el CAP abans de la pandèmia. Així com la reobertura del Consultori mèdic de la Colònia Güell, que continua tancat. Només així podrem gaudir d’una atenció primària de qualitat al municipi.

Darrera actualització: 22.09.2020 | 11:57