Representants dels Ajuntaments del Baix Llobregat es reuneixen amb els Departaments d’Educació i Salut de la Generalitat per preparar l'inici del curs escolar
Representants polítics dels trenta ajuntaments del Baix Llobregat es van reunir ahir dijous amb la Secretaria General d'Educació, Núria Cuenca, i amb la responsable del Departament de Sanitat, Blanca Muntaner, per parlar sobre les mesures que s'adoptaran als centres educatius per encarar l'inici de curs el pròxim 14 de setembre.
La reunió va partir de dues premisses importants: el baix índex d'infecció i contagi que presenten els menors a priori i la necessitat d'obrir les escoles, com a element important de cohesió social i equitat.
El pla de reobertura de centres que els responsables d'educació i salut van presentar ahir a la reunió incorpora novetats respecte del pla aprovat al mes de juliol. La més important de les noves mesures és el seguiment dels casos de COVID-19 amb la realització de 500.000 proves PCR entre el 15 de setembre i el 15 de novembre als centres escolars de Catalunya. Els grups de convivència estables seran de 20 alumnes per classe a infantil i primària sempre que sigui possible, amb la implementació d'altres mesures si les condicions del centre no ho permet, i serà necessari l'ús de mascaretes a l'aula a partir dels 6 anys. El Departament de Salut posarà a disposició dels centres escolars referents sanitaris dels Centres d'Atenció Primària (CAP).
Cada centre escolar ha redactat un pla de reobertura propi seguint les indicacions del Departament d'Educació. En aquests plans de reobertura els centres han de definir com s'organitzaran els grups de convivència estables, quines són les mesures d'higiene i prevenció, com es realitzaran les entrades i sortides al centre, com es gestionaran el servei de menjador, les extraescolars i altres aspectes tenint en compte les característiques i necessitats de cada escola. També han dissenyat plans d'educació digital en cas de confinament.
Pel que fa a les entrades i sortides, el pla de reobertura de cada centre marca la manera en què els alumnes han d'entrar i sortir de l'escola, que ha de ser de forma esglaonada. El Departament d'Educació ha demanat als ajuntaments la col·laboració de la Policia Local i dels serveis de Protecció Civil per gestionar aquestes entrades i sortides en els casos que sigui necessari, i properament la brigada municipal senyalitzarà amb pintura les diferents entrades dels centres educatius per tal de poder indicar el distanciament de l’alumnat.
El servei de menjador escolar s'oferirà mantenint els grups de connivència estables. En el cas d'alumnes confinats, el compromís del Departament d'Educació és garantir el servei de menjador, tot i que encara no han definit com s'organitzarà.
I què passa en els casos on hi hagi confinaments? En el moment que un professional sanitari determini que cal fer una prova PCR a un infant, jove o docent, s'activarà el protocol mitjançant una App: s'avisarà al centre, a les famílies i a l'Ajuntament, i es seguiran les indicacions que els professionals sanitaris estableixin.
En el cas que sigui necessari mantenir en quarantena l'alumnat, s'aplicarà el Pla d'Educació Digital, que pretén transformar digitalment les escoles per tal que els alumnes adquireixin les capacitats digitals necessàries per seguir l'escolarització des de casa amb mitjans telemàtics. Aquest pla serveix també per atendre les necessitats puntuals d'alumnes que estiguin confinats, i ja s'ha licitat la compra d'ordinadors per part de la Generalitat, tant per a alumnes com per a docents, i s'ha adjudicat també el servei de connectivitat.
Sobre la neteja dels centres escolars, la Generalitat es posarà en contacte amb els ajuntaments per reestructurar el servei i estudiar si és necessari un augment dels recursos a aportar a les administracions locals, tot i que a priori creuen que no serà necessari un augment del cost de neteja, i consideren que amb la reestructuració del servei serà suficient.
Pel que fa als espais municipals que els Ajuntaments han posat a disposició dels centres, el Departament d'Educació i els centres escolars consideren que no són necessaris en la majoria dels casos, i què amb la reorganització dels espais amb què compten ja serà suficient. En el cas que algun centre educatiu necessités espais municipals complementaris tenint en compte els darrers canvis en els protocols, serveis territorials d'educació es posaria en contacte amb l'Ajuntament per a la seva gestió.
Ampliarem aquesta informació a mesura que es vagin produïnt novetats pel que fa a l’inici de curs.